Bil-Sitet.dk
I samarbejde med BilZonen

Vi finder DK’s bedste minibil
Tre alen ud af ét stykke: Trillingerne fra Volkswagen Groupe – fra venstre Skoda Citigo, Volkswagen up! og Seat Mii. Samme bil, men ret forskellige priser.
Vi tester city-bremserne på Volkswagen up! Det særlige bremsesystem, der ved byhastighed selv bremser bilen, hvis man komme for tæt på den forankørende, er standard på alle tre biler.
Volkswagen up! ude på FDM Jyllandsringens asfalt – balancen i sving er udmærket.
Skoda Citigo – man kender den fra de to andre på den typiske Skoda-grill.
Seat Mii – du kender den på det store S som Seat på fronten.
Seat Mii – du kender den på det store S som Seat på fronten.
Bag rattet i Volkswagen up! – det karakteristiske rat har den med sig fra den nye Beetle.
Bag rattet i Skoda Citigo – stilen er ikke nær så smart som i up!
Bag rattet i Seat Mii – stilmæssigt placerer den sig mellem smarte – sagde nogle popsmarte up! og stilrene, sagde kedelige Citigo.
3-cylidnret rækkemotor uden turbo – i basis med 60 hk og i ”tunet” version med 75. Samme motor findes i alle tre biler.
Ingen af de tre vinder på bagagerummets størrelse.
Men den plads der er, er udnyttet mest muligt.
Desuden er der ”kælder” under bagagerummets gulv.
De tre var i fællesskab titlen som Årets Bil 2013 – foran Kia cee’d, BMW 3-serien og Volvo V40 samt Renault Clio, der her klemmer de tre vindere i en sandwich.

Vi finder DK’s bedste minibil

GRUPPETEST: up! fra Volkswagen eller Citigo fra Skoda ser ud til at være det store spørgsmål for mange bilkøbere lige nu. Men der er jo også den tredje trilling, Seat Mii – hvorfor ikke vælge den?


Tre bilnavne. Men én bil. Lad os endelig få det slået fast med det samme. Spanske Seat Mii, tjekkiske Skoda Citigo og tyske Volkswagen up! er én og samme bil. Ikke næsten samme bil eller omtrent samme bil - helt samme bil.

Forskellene, der trods alt er på de tre, begrænser sig til en lidt anden front og andre forlygter samt lidt forskellig kabine. Og navn forstås. Samt pris.

Priserne på de tre starter ved 90.000 kr. for up!, 87.000 kr. for Citigo og 80.000 kr. for Mii. Derefter stiger priserne stort set ens, men dog ikke helt ens jo flere døre og jo mere udstyr man foretrækker.

Dyrest mulige er i øvrigt en 5-dørs up! "med det hele", som vi siger, når vi bestiller en hotdog; 140.000 kr. for up! High up! med 5 døre og alt det udstyr, man kan hænge på den. Billigste mulighed er en Seat Mii uden noget videre udstyr og stålfælge uden kapsler samt håndtag til ruderne sørme - lige under 80.000 kr.

Brugtbilmarked:
Søg brugt VW up!
Søg brugt Skoda Citigo
Søg brugt Seat Mii

Hvordan hænger det sammen; dette med én bil og tre navne - altså Seat Mii, Skoda Citigo og Volkswagen up! Forklaringen er såre simpel. Alle tre mærker, spanske Seat, tjekkiske Skoda og tyske Volkswagen har en og samme ejer, nemlig den tyske koncern Volkswagen Group, der i øvrigt også ejer bilmærkerne tyske Audi, tyske Porsche, italienske Lamborghini og engelske Bentley. Plus et design-firma, en motorcykelfabrik samt lidt andet.

En af de store forretningsideer i familien er at udvikle og bruge fælles komponenter. Mest kendt er det måske, at Volkswagen Golf, Audi A3, Skoda Octavia og Seat Leon står på samme platform. I den anden ende kan ejere af Bentley Continental GT og Audi S8 glæde eller måske undre sig over én og samme motor og gearkasse. Og der er mange flere eksempler. Der samarbejdes effektivt i den familie.

Kørt helt ud i det ekstreme samarbejde er altså de nye trillinger; her er ikke bare platform og motor samt gearkasse fælles - her er alt fælles. Med undtagelse af lidt kosmetik; forlygter, kølergrill, rat og lidt andet. Ja, de tre er endda bygget på samme fabrik og på samme samlebånd. Det, der er dagens store opgave her, er at huske at montere det rigtige logo på frontklappen. Så det er samme bil man køber, uanset om der står Mii, Citigo eller up! på skiltet omme på bagsmækken.

Se også: Vi tester Volkswagens nye supermini up!

Og alligevel koster de tre ret forskelligt. Fra 80.000 kr. for billigste til 90.000 kr. for dyreste er ganske vidt kun 10.000 kr., men alligevel meget i et prisleje, hvor ét tæller mere end noget andet: Prisen.

Hvordan kører den - eller de - så? For de kører vitterligt ens. Vel er der forskel på udstyr, men det, der betyder mest for bilens måde at bevæge sig en over asfalten, nemlig vægt, vægtfordeling og affjedring samt hjul er jo ens.

At de kører godt, virkelig godt har jeg konstateret igen og igen. Men jeg fik det skåret ud i pap overfor mig selv ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2013. Her havde jeg netop parallel-testet de to franskmænd Renault Clio og Peugeot 208. Næste bil på min liste var så Volkswagen up!

Og nej: up! kører ikke præcist som en Clio eller en 208. Men næsten. Køreoplevelsen i de to noget større og afgørende dyrere franskmænd var ikke afgørende bedre end i up!

Se også:  Hov - der er kun tre cylindre?

Der er faktisk kun ét punkt, hvor up! bliver sat rigtigt på plads af de to franskmænd: Affjedringen på visse typer ujævnheder. Hér mærker man, at up! er en kort bil med kort akselafstand, og det sætter en begrænsning for hvor godt, bilens affjedring kan sluge f.eks. kantede ujævnheder på en motorvej, der tages lidt hurtigt.

Men generelt er up! (og altså de to andre) en komfortabel bil. Affjedringen er da heller ikke hård, og derfor slubrer den gerne de fleste af vejens ujævnheder i sig. Komfort måles også på larm - eller rettere, når der ikke er larm. Vel er den lille motor netop lille - kun tre cylindre og 0,9 liter. Men det er lykkedes tyskerne at afbalancere motoren, så den ikke vibrerer mere end 4-cylindrede motorer med op til væsentligt større slagsvolumen, og da motorkraften om end ikke er rigelig, så i hvert fald tilstrækkelig, skal motoren heller ikke op i høje omdrejningstal for at følge almindelig trafik og for at klare nogle overhalinger i ny og næ i øvrigt.

Komfort skabes endvidere af gode sæder. Også her scorer up! gode points. Vel er den mindste VW en lille bil - men der er intet småt over de to forsæder. De støtter ryg, lænd og lår udmærket, så også den del af komforten er på plads.

Alt i alt er komforten i up! på linje med - ja, netop 208 og Clio. Og afgørende foran de andre storsælgere i klassen, nemlig først de tre, nemlig C1, 107 og Aygo, mens også den ellers så glimrende Kia Picanto.

Læs også:  Vi tester DK's billigste bil

Så komfort - tommelen op for up! Men hvad så med dynamik. Her har stort set alle biler i minimini-klassen sine problemer. Fabrikkerne vil gerne have de små til at virke større end de er. Et trick er at give bilerne en blød affjedring. Det kan være behageligt nok, når der bare cruises; men det er et afgørende problem, når der skal drejes og ikke mindst undviges. Blød affjedring og et karosseri, der krænger meget, gør bilen mindre villig til at ændre retning; det forhindrer køredynamik og undvigeevne. Problemet gøres kun værre, hvis bilen har små hjul, hvilket langt de fleste biler i denne klasse har i bestræbelserne på at holde prisen nede.

Men Volkswagen har valgt andre løsninger: up! og søstre er ikke bløde som de fleste andre, dog uden på nogen måde at være hårde. Videre kører de på forholdsvis store hjul, faktisk er de originalmonterede hjul på alle tre - og dermed også den billigste af de tre, nemlig Mii - i størrelsen 15". 

Derfor er up!, Citigo og Mii absolut mere dynamiske i deres måde at bevæge sig hen over asfalten end de fleste andre og i hvert fald end den direkte konkurrent til up! som markedets mest solgte, nemlig Toyota Aygo.

Altså: God komfort både fra affjedring, lyd og sæder kombineret med en undervogn, der holder up! retningsstabil og er klar til at dreje, når vejen gør det - eller en traktor fra en sidevej gør det nødvendigt!

Det er den kombination, der gør Årets Bil i Danmark 2013 så god. Ja, stort set er den lige så god som makkerparret 208/Clio - men fortsat blandt markedets absolut billigste.

Læs også:  Toyota vs. BMW: Kun køreglæde tæller

Apropos den 3-cylindrede motor: up!, Citigo og Mii er med i klanen af de moderne 3-cylindrede rækkemotorer på benzin. I løbet af bare en sæson er netop denne motorformel blevet hip. 3 cylindre på række, lige i omegnen af 1-liters slagvolumen og suge eller turbo.

Spørg Ford, der foreløbig har sin1,0 EcoBoost i Focus og snart Fiesta - og den kommer andre steder; bare vent. Stil samme spørgsmål til den franske armada: PSA har sin 3-cyl. række i nye 208 og i faceliftede C3, Renault sin i Clio. Og altså Volkswagen-familien med 1,0 R3 i foreløbig up!, Citigo og Mii.

Men dette med 3-cylindrede motorer kender vi da godt - fra først og fremmest C1, 107 og Aygo fra Citroën, Peugeot og Toyota, (ja, og fra en Saab 96 2-takter fra 60'erne, glem ikke den, bliver der råbt fra de bageste rækker. Nemlig - og en Laverda motorcykler!).

Men bortset fra antallet af cylindre er der en hel filosofi til forskel på de 3-cylindrede C1 etc. og den nye generation. De gamle 3-cylindrede havde netop denne konfiguration for at være billige i fremstilling og dermed salg. Efter samme princip var motorerne små, og derfor havde de et forholdsvist lille forbrug.

Læs også: Vi finder den bedste bil i Polo-klassen

Formel 3 anno 2012 har netop dette antal cylindre af en anden grund: At det er en smutvej til lavt CO2-udslip og dermed lavt forbrug - CO2-udslip der er blevet så afgørende for en bils image og dermed potentielle salg.

Det er netop derfor, de nykonstruerede motorer efter denne opskrift kører så disciplineret: Først og fremmest har ingen af dem den anmasende 3-cylindre, skæve motorlyd. Dernæst er de ganske omdrejningsvillige, ligesom de har et ganske højt moment. Det gælder alle de nævnte fra Ford, PSA, Renault og også Volkswagen.

Men hvad med prisen?

Kig ikke bare på prisen. Vurder også hvor meget udstyr, du får med. Og hvilket mærke du nu bedst kan lide. Samt to måske afgørende jokere: Hvad kan du få for din gamle bil hos forskellige forhandlere? Og hvornår kan du få dit valg leveret?

Helt snusfornuftigt er Skoda Citigo et oplagt valg: Den har til kun 7.000 kr. mere end Mii væsentligt mere udstyr end spanieren, ja, faktisk lige så meget som up! Men i forhold til tyskeren, er der med den nye Citigo-pris kun 3.000 kr. at spare.

Så hvis du spørger din bankrådgiver, vil han sikkert pege på en Citigo ("3.000 er jo også penge!), men han har heller ikke forstand på biler.

Vores valg: up! Fordi det er den originale. Og fordi den antagelig er mest værd, når den skal sælges.

 
FRA-PRISER

3-dørs varianter

Seat Mii 1,0 Ecomotive med 60 hk: 79.900 kr.

Skoda Citigo med 60 hk: 87.000 kr.

Volkswagen up! 1,0 BMT med 60 hk: 89.991 kr.

5-dørs varianter

Seat Mii 1,0 Ecomotive med 60 hk: 93.400 kr.

Skoda Citigo med 60 hk: 97.000 kr.

Volkswagen up! 1,0 BMT med 60 hk: 105.698 kr.

HELT KORT

up!, Citigo og Mii er de tre navne på Volkswagen-koncernens tre nye, men teknisk set ens minier. Som alle øvrige biler i minimini-klassen en kompakt mini med hatchback-karrosseri, frontmotor og forhjulstræk. Fås både med 3 og med 5 døre.

Lanceres med to versioner af samme nye, 1,0-liters 3-cylindrede rækkemotor, en med 60 hk, en med 75 hk. Senere følger både hurtigere benzinere samt diesel- og el-versioner.

Frapriserne er: Mii fra 80.000 kr., Citigo fra 87.000 kr. og up! fra 90.000 kr.


TEKNIK-EKSEMPEL: VOLKSWAGEN UP! 1,0 BMT 75 HK  

Type: 4-personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk

Motor: 3-cyl. række-benzin, 1,0 liter, 75 hk ved 6.200 o/min., 95 Nm ved 3.00-5.000 o/min.

Forbrug i flg. EU-norm: 23,3 km/l

CO2-udslip: 99 g/km

Præstationer: 0-100 km/t: 13,3 sek.

Topfart: 174 km/t

Pris: 106.690 kr.

Læs også:  Vi tester DK's billigste bil



Dommen!

5 stjerner ud af 6 mulige

Kommentar: De tre sætter en helt ny standard i den mindste klasse.

Plus: Pris, køredynamik, kørestilling, forbrug

Minus: Bagsædeplads, bagagerum


Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her